آخرین اخبار : 

تاثیر روزه داری بر بیماریهای چشم

دگتر مهرداد محمدپور چشم پزشک، فوق تخصص قرنیه و استاد دانشگاه تهران می گوید: ” نکته ای که باید بر آن تاکید کرد این است که، ساختار بدنی و متابولیک افراد مختلف جامعه و همچنین مشکلات چشمی آنها بسیار متنوع بوده و اظهار نظر مستقیم و کلی درباره این سوال از لحاظ علمی دچار چالش های عمده می باشد.

اما ذکر چند مورد ضروری بنطر می رسد:

۱-روزه داری باعث بالا رفتن شماره چشم (عیوب انکساری) نمی شود البته ممکن است در ساعات پایانی و نزدیک به افطار بخاطر ضعف عمومی و پایین آمدن قند خون فرد احساس تاری دید می کند که بعد از افطار برطرف می شود و باعث آسیب به چشم نمی گردد.

۲- روزه داری باعث کاهش مصرف کالری در بافت ها و استرس اکسیداتیو می گردد و از این جهت نه تنها باعث تشدید بیماری های متابولیک چشم نمی گردد بلکه اگر با رژیم غذای صحیح در سحر و افطار همراه باشد ممکن است موجب کاهش شدت بیماریهایی مانند رتینوپاتی دیابتیک گردد و بدلیل همین قضیه (کاهش استرس اکسیداتیو) در تمتم بافتهای بدن طول عمر موثر فرد را بیشتر می کند که این اکر در مطالعات مدل حیوانی از نظر تجربی به اثبات رسیده است.

نکته مهم اینکه مصرف آب در طول ۲۴ ساعت در زمان روزه داری باید طوری باشد که باعث افزایش غلظت خون و فشار خون نگردد و آسیبهای ترمبوآمبولیک ایجاد نکند.

۳- مصرف قطره های چشمی در زمان روزه داری چون ارزش تغذیه ندارند باعث ابطال روزه نمی شوند و بیماران می توانند قطره های خود را سر موقع استفاده کنند. در صورتیکه بیمار از وجود قطره در حلق احساس ناراحتی می کند، با فشار انگشت روی دهانه مجاری اشکی می تواند جذب قطره را به حداقل برساند.

۴- بیماران مبتلا به گلوکوم و ضعف عصب بینایی در مواردی که خون رسانی سر عصب دچار اختلال می باشد باید از نوسانات شدید فشار خون چلوگیری نمایند.

۵- روزه داریباعث تغییر در پروتئین های لایه اشکی می شود اما هنوز هیچ مطالعه ای به طور حتمی اثر آن را بر افزایش شدت خشکی چشم می توانند با مصرف قطره های اشک مصنوعی مطابق با رژیم قبلی روزه بگیرند.

۶- کسانی که به تازگی عمل جراحی چشم انجام داده اند نیاز به پروتئین کافی برای ترمیم زخم دارند که در صورتیکه مایلند روزه بگیرند باید مصرف پروتئین رژیم غذایی خود را در حد مطلوب نگه دارند.

در پایان، ذکر این نکته ضروری است بنظر می رسد که روزه داری برای عموم مردم بدون مشکل چشمی، هیچکونه اختلالی در عملکرد بینایی ایجاد نمی کند. بیماران با مشکل چشمی خاص، قبل از روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند.”

پاسخ همه  سوالات تماس با ۰۹۳۹۲۰۰۲۴۵۲

و مراجعه به اینستاگرام دکتر مهرداد محمدپور

لینک اینستاگرام:

https://www.instagram.com/eyelasik_catarac_clinic

لینک تلگرام مطب چشم پزشکی:

https://telegram.me/drmehrdadmohamadpour

لینک آپارات:

https://www.aparat.com/drmohammadpour

پروفسور دکتر مهرداد محمدپور