آخرین اخبار : 

گلوکوم یا آبسیاه چیست؟

تعریف گلوکوم یا آب سیاه Glaucoma به زبان ساده:

گلوکوم بیماری است که به عصب چشم Optic nerve آسیب وارد می کند. این بیماری زمانی اتفاق میفتد که مایع موجود در قسمت قدامی چشم موجب بالارفتن فشار چشم شده و به عصب چشم صدمه بزند.

گلوکوم چه اهمیتی دارد؟

گلوکوم یکی از علل کوری Blindness درافراد بالای ۶۰ سال است. البته نکته قابل توجه این است که کوری ناشی از گلوکوم در اکثر مواقع با درمان به موقع قابل پیشگیری است.

انواع گلوکوم:

نوع اولیه یانوع با زاویه بازPrimary open angle glaucoma:

  این نوع شایعترین نوع گلوکوم است و بتدریج ایجاد می شود و بدلیل عدم تخلیه مایع چشم به صورت کافی ایجاد می شود. به این ترتیب فشار چشم شروع به بالا رفتن می کند و به عصب  چشم آسیب می زند. این نوع از گلوکوم درد ندارد و در مراحل اولیه دید بیمار مشکلی ندارد. برخی افراد عصب چشمشان نسبت به بقیه حساس تر است و به فشار طبیعی چشم نیز حساس است. این یعنی اینکه افراد بیشتر در معرض ایجاد گلوکوم هستند و معاینات دوره ای چشم  برای یافتن آسیب زودرس به عصب بینایی ضروری می باشد.

گلوکوم با زاویه بستهClosed angle glaucoma:

 این نوع گلوکوم وقتی اتفاق می افتد که عنبیهIris به زاویه تخلیه Drainage angle درچشم نزدیک باشد. که این موجب بسته شدن زاویه تخلیه می شود. مانند زمانی که در سینک ظرفشویی کاغذی راه آب را بسته باشد که این موجب بالا رفتن سریع فشار چشم می شود که حمله حاد Acute attack می باشد. این حالت اورژانس چشم می باشد و باید سریع  توسط چشم پزشک و متخصص چشم در  نزدیک ترین مرکز چشم پزشکی بررسی شود.

علایم حمله گلوکوم بازاویه بستهAcute angle closure glaucoma attack: 

افت سریع دیدچشم 

درد شدید چشم      

تهوع واستفراغ 

دیدن هاله اطراف اجسام

گلوکوم با زاویه بسته مزمنChronic angle closure glaucoma:

در برخی افراد با گلوکوم بازاویه بسته به تدریج علایم  پیشرفت می کند  که گلوکوم با زاویه بسته مزمن می باشد. در ابتدا  علامتی ندارد بنابراین تا  زمانی که آسیب جدی نباشد یا حمله اتفاق بیفتد بیمار متوجه ان نمی باشد

پاسخ همه سوالات تماس با ۰۹۳۹۲۰۰۲۴۵۲

و مراجعه به اینستاگرام دکتر مهرداد محمدپور

لینک اینستاگرام:

https://www.instagram.com/eyelasik_catarac_clinic

لینک تلگرام مطب چشم پزشکی:

https://telegram.me/drmehrdadmohamadpour

لینک آپارات:

https://www.aparat.com/drmohammadpour

, , , , , , , , , , , ,
پروفسور دکتر مهرداد محمدپور