آبمروارید

به از بین رفتن شفافیت و کدر شدن عدسی چشم انسان که باعث کاهش بینائی و تاری دید می شود ، آب مروارید و در اصطلاح علمی به آن کاتاراکت گفته می شود.

علت ایجاد آب مروارید می تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد.

انواع مختلف آب مروارید cataract :

1- آب مروارید ناشی از افزایش سن

عدسی چشم نیز مانند در طول زندگي به رشد خود ادامه مي دهد و لايه هايي به سطح خارجي آن اضافه مي شود بنابراين با گذشت زمان لنز سخت تر مي شود و شفافيت خود را از دست مي دهد.
آب مرواريد ناشي از افزايش سن شايعترين نوع آب مرواريد است و 50 درصد افراد بين سنين 65 تا 74 سالگي و 70 درصد افراد بالاي سن 75 سالگي به آن مبتلا مي شوند، اما اين مشکل ميتواند از 35 سالگي به بعد هم شروع شود.

2- آب مروارید ناشی از بیماری ها

اين نوع آب مرواريد در افرادي كه بيماريهاي مشخصی از جمله ديابت (بيماري قند) دارند ديده مي شود. گاهي بروز آب مرواريد در رابطه با مصرف داروهاي كورتون دار نيز ديده می شود. همچنين به هم خوردن تعادل هورمونی و اختلال در کار غدد درون ريز مانند کاهش عملکرد غدد هيپوتيروئيدی می تواند منجر به آب مرواريد زودرس گردد.

3- آب مروارید ناشی از ضربه

گاهي بلافاصله پس از آسيب يا ضربه به چشم و گاهي سالها بعد از ضربه وارد شده به چشم آب مرواريد ايجاد می شود که معمولا پيشرونده بوده و گاهی با آسيب به تارهای نگاهدارنده عدسی همراه می شود که می تواند گذاشتن لنز داخل چشمی را دچار اختلال نمايد.

4- آب مروارید مادرزادی

برخي بچه ها با آب مرورايد به دنيا ميآيند و يا اينكه در كودكي به آن مبتلا مي شوند .در اين حالت معمولا هر دو چشم گرفتار می باشند گرچه انواع يک طرفه نيز ديده می شود. علت آب مرواريد مادر زادي مي تواند ناشي از عفونت هاي حين حاملگي مثل سرخجه، برخي بيماري هاي مادر مثل ديابت يا مصرف دارو در دوران بارداري باشد. اين آب مرواريد ممكن است جزئی باشد و در بينايي اختلال ايجاد نكند، اما در صورتی که منجربه اختلال قابل توجه در ديد کودک باشد بهتر است زودتر جراحی شود تا منجر به تنبلی چشم کودک نگردد.

علائم آب مرواریدcataract:

  • تاری دید
  • حساسیت به نور (درخشندگي زياد نور اتومبيلها در شب، خيرگي و پخش نور چراغها و نور آفتاب، ديدن هاله اطراف چراغها.)
  • کم رنگ شدن یا محو شدن رنگها
  • دید کم در شب
  • دوبینی یا جند بینی
  • تغییر شماره عینک و یا لنز تماسی

البته توجه داشته باشيد که اين علائم مي تواند ناشي از ساير بيماريهاي چشمي نيز باشند و تنها مربوط به بيماری آب مرواريد نمی باشد.

مجموعه سوالات وپاسخ های کامل آب مروارید را دراین لینک مشاهده فرمایید

پاسخ همه  سوالات تماس با 09392002452

لینک اینستاگرام:

https://www.instagram.com/eyelasik_catarac_clinic

لینک تلگرام مطب چشم پزشکی:

https://telegram.me/drmehrdadmohamadpour

لینک آپارات:

https://www.aparat.com/drmohammadpour

پیمایش به بالا